Home Historie Med skråblikk på drosjer

Med skråblikk på drosjer

Jeg husker godt en sommerdag i 1956 da vi sykla over Kanalbrua på veg hjem etter en brennhet solskinnsdag på Sjøbadet med den gulspettede Tarzan-badebuksa på hodet. Da fikk vi se byens nyeste dollarglis skinne utenfor drosjebua på østsida av Kanalen.

GUNNAR WALTER RICHTER JOHANSEN/MOSS BYMAGASIN tekst

Publisert i Moss Bymagasin 06.10.2010

Her sto B 9706, en Ford Customline av årets modell med sølvglinsende grill, irrgrønt karrosseri med solskjerm og rødt skinninteriør. Drosjeeier Amundsen dampa fornøyd på sigarettmunnstykket og likte godt beundringen til småguttene som nærma seg andektig og fikk lov til å kikke inni’n. Du verden! Speedometeret viste 200, men vi skjønte godt at en bil ikke kunne kjøre så fort. «Å fort går’n a?», spurte vi med ærbødighet i stemmen. Dette var 6-8 år før vi selv kunne drømme om kjørekort, så automatgir, choke og differensial var ikke bare fremmedord, men teknisk tungetale. Amundsen vrei seg fornøyd  i forsetet og svarte saklig som om han fikk spørsmål fra en som visste forskjellen på hestekrefter og donkraft. «Døm har hatt’n i 160 nere i Amerika,» sa Amundsen omtrent som han kom med en overraskende saksopplysning til spesielt interesserte. Vi trakk oss beundrende tilbake og ble minna  hver gang vi gikk forbi drosjeholdeplassen på Øvre Torg om at sjåføren i B 9706 hadde nedverdiget seg til å fortelle oss hvor fort bilen hans hadde gått i Amerika.

Episoden ble jeg minna om da jeg drakk en kopp kaffe med Ole E som hadde tilbrakt mye av ungdommen i smøregrava til Brdr. Andresen og som hadde en interessant karriere på fritida som drosjesjåfør som starta i 1955. Hvis det var ei yrkesgruppe som hadde fullstendig oversikt over byens sosiale gråsoner, gaukemuligheter og som drev generøs sosial nødhjelp til enslige damer som var mørkekredde, så var det drosjesjåførene.

Ole E’s første møte med drosjenæringa var en drosjeeier som fikk  problem med Dodgen sin og satte den inn hos Brdr. Andresen. Da Ole E åpna døra på førersida, trodde han først problemet lå der. Hele nedre del av døra pluss en del av gulvet var totalt dekka med gammel, størkna skrå. Drosjeeieren gadd namlig hverken å gå ut eller åpne for å spytte ut skråen. Den spyla han ut mellom fortenna og traff sikkert med strålen mellom førersetet og døra. Etter hvert skjønte Ole E at startvanskelighetene ikke hadde noe med den imaginære spyttbakken å gjøre.

Enhver drosjesjåførs mareritt er fødselsturer. Julaften for mange år siden fikk Ole E en tur nær Rygge kirke. To alvorlige menn og en diger kvinne møtte ham ved brøytekanten. «Ska’ dere ikke væra  med ?» spurte Ole E ekte forbauset da mannfolka lukka igjen bakdøra med steinansikter og overlot damen i hans varetekt. Kanskje trodde de han hadde førsthjelpskurs i baksetefødsler eller  praktisk erfaring med å klippe navlestreng med avbitertang. Uansett måtte Ole E sette av gårde alene. I svingen ved Såstadbråten starta spetakkelet. «Nei, nå går’e gæli!» skrek dama og holdt seg på den digre vomma. «Hold igjen!» ropte Ole E og la seg over rattet og gira ned i tredje for å få sånn noenlunde kontroll på glatta i Ryggevegen der han susa av gårde langt over fartsgrensa.  Sjeldent har noen trøkka så hysterisk på ringeklokka på fødehjemmet  som Ole E gjorde hin julekveld. Han glemte til og med å se på takstameteret.

Hvis den litt uoffisielle og frodige drosjehistorien i Moss skulle skrives, ville fartsetappen til Hovland på Høyda helt sikkert fått sin fortjente plass. I 1953, rett etter at Rygge Flyplass sto ferdig med runway i vater betalt med Marshall-dollar, fikk drosjeeier Hovland den litt originale ideen om å se hvor fort den nye Buick’en hans kunne gå. Buik’en fra 1952 var en estetisk nytelse og vakte oppsikt. Hovland som ikke var direkte høy, mente selv han tilfredsstilte trafikklovens krav om fri sikt framover i vegbanen, mens lensmannen muligens hadde sine tvil om hvorvidt han så over panseret på den digre bilen. Det som skjedde, var at Hovland tok med Buick’en ut på flystripa, starta forsiktig på den firetusen meters runway’en og ble fascinert av nåla på speedometeret der den sakte gled langt over hundre. Kanskje tenkte han på hvor flinke amerikanerne var til å lage biler. Kanskje tenkte han på at dette var det nærmeste han kom opplevelsen av å fly. Det er imidlertid all grunn til å tro at Hovland var rimelig eksaltert da han plutselig oppdaga at selv en flystripe har en ende. Det er ingen gjenlevende vitner som kan fortelle om bilen fikk skrens, voldsomme bremsespor eller brasa ut i villnisset med redusert fart da bjørkeskogen plutselig dukka opp foran det brede panseret på Buick’en. Det gikk bedre med Hovland enn med bilen, men begge var i trafikk rimelig kjapt etterpå. I hine dage hadde drosjene et slags nattevaktlokale nederst i Klostergata i bensinstasjonen ved siden av garveriet til Thorsud. Arne Thorsrud ga Jens Bredengen litt ekstra PR da han strakte seg ut i full lengde i bagasjerommet til den nye 1953 Dodge’n hans. «Legg deg oppi her’a, Arne» sa Bredengen en dag en gjeng sjåfører sto og beundra den nye bilen. «Ja, den er’e bagasjeplass i, gett!», sa flokken og hjalp Arne Thorsrud opp fra bagasjerommet.  De to som hadde nattvakt satt inne i den nedlagte bensinstasjonen, og «Brudgommen» som var mørkredd, la seg nede i en hul sittebenk mens Lars med en kroppsvekt som sprengte de fleste badevekter, prøvde å få kilt så mye som mulig av setepartiet inn på kontorstolen ved siden av skrivebordet. Der lente han seg forover, støtta hodet i hendene og snorka  noe vakent. «Brudgommen» var trygg så lenge han hørte drøvelspetakkelet til Lars. Om de hørte telefonnen ringe, sier historien ingenting om.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

Blueskveld med Feldson Association

Det er på Cafe Røed på Røed Gård på Jeløy det skjer, og datoen er fredag 13. desember. Da er det nemlig klart for en heftig blueskveld...

Steinars julekalender: Luke 5

Ofte møter man glade og lykkelige mennesker, men av og til møter man også på mennesker som oppleves negative og destruktive, og...

Til helgen er det julemarked i Moss

Kirketorget skal fylles av julestemning og glade mennesker førstkommende helg. Gå ikke glipp av byens store julearrangement. ARNE KRISTIAN...

Steinars julekalender: Luke 4

Du har i deg kraften til å forvandle negative følelser og opplevelser til positive følelser og skapende kraft for deg selv og dine...

Førjulstid i kommunene Rygge og Moss

Julen kommer igjen mot oss like fort i år som tidligere. Kaldt og mørkt er det og litt snø har vi fått....