KÆLL MED MOTORDILLA: Fra venstre står Arild Günther ('53-modell) med en Cadillac DeVille fra 1966, Tom Otto Mathisen ('73-modell) med "Kambobilen" Plymouth fra 1937, Frank Robin Guldager ('61 modell) med en Fiat Topolino fra 1953, Olav Bjørshol ('52-modell) med en Ford Rangero fra 1957, Odd Angvik ('48-modell) med sin Ford Mustang fra 1967 og Bjørn Myhr ('61-modell) med sin BMW cab fra 2002. Bak skimtes Rune Eriksen ('52-modell) med sin Mercedes brannbil fra 1993.

Og brummingen oppstår når historiens største motortreff i Mossedistriktet går av stabelen søndag 2. juni. Det er Moss og omegn motorhistoriske forening som står bak arrangementet som skal by på både veterankjøretøy, nyere biler, båter, traktorer, tohjulinger og mye mer. Kambobilen kommer også…

ARNE KRISTIAN LØVIK STELLANDER tekst og foto

Førstkommende søndag braker det altså løs – med motorer på to hjul, på fire hjul, på flere hjul, med kjøl og uten noe som helst rundt seg. Motordagen er ment å være en feiende flott familiedag i byens vakre park.

Vi har klart å samle et knippe motorentusiaster til en forsmak, og det er ikke fritt for at de sju svært så forskjellige kjøretøyene som kommer rullende inn på plenen ved speiderhuset, vekker oppmerksomhet blant de mange unge som befinner seg i Nesparken denne tirsdag formiddagen.

KAMBOBILEN: Tom Otto Mathisen, her med NAFs veibok fra 1937, har et stort hjerte for Plymouthen fra samme år. Nå håper Moss og omegn motorhistoriske forening på å få med seg lokale næringsdrivende til å restaurere Kambobilen før neste års byjubileum.

Et deilig knippe kjøretøy

En Mercedes brannbil fra 1993 kommer rullende med Rune Eriksen bak rattet, en BMW Cabriolet fra 2002 kjøres av Bjørn Myhr, videre kommer Odd Angvik i en Ford Mustang fra 1967, Olav Bjørshol i Svein Marienlunds Ford Rangero fra 1957, Frank Robin Guldager i Ragnar Hagas Fiat Topolino fra 1953, Arild Günther i en Cadillac DeVille fra 1966 og Tom Otto Mathisen i en nydelig blå Plymouth som ble montert på Kambo i 1937.

– Legg merke til den grønne Cadillacen, den har tilhørt Chuch Norris, forteller karene mens journalisten går rundt og nyter synet av de flotte kjøretøyene.

Det skinner i krom og lakk, og flere av eierne er tydelig opptatt av detaljer som for eksempel Kambobilens heklede duk som ligger pent dandert over baksetet.

– Bruk Coca-Cola! Dynk en klut skikkelig med Cola, og vask støtfangeren med dette. Det er mye billigere enn å få krommet den på nytt.

Det er journalisten som får lov til å komme med et lite tips til en av bileierne, som ikke er helt fornøyd med hvordan kromdetaljene framstår for tiden.

– Ja, det skal jeg absolutt forsøke. Bare ikke ta nærbilder du, svarer innehaveren og gliser.

Stort og godt utvalg

Det meldes om både moderne Porscher, 10-05 Ferrarier, lastebiler, mopeder, landbrukskjøretøy og mye annet når parken åpnes for publikum på søndag klokka 10.00.

– Per Erik Brynildsen, tidligere norgesmester i rally, kommer for å presentere konkurransebiler, og vi har invitert både amcar-folket og unge mennesker som elsker å mekke på og pynte opp bilene sine til å komme og vise seg fram, så muligheten er stor for at man får høre både deilig brummende motorer og kraftige bilstereoer på søndag, sier Frank Robin Guldager.

GLIS: En Ford Mustang fra 1967 er selve drømmen for mange av oss. Søndag kan minst en av disse klassikerne ses i Nesparken.

Retter en takk til Moss kommune

Moss og omegn motorhistoriske forening holder til i den gamle brannstasjonen ved Pikeskolen. Der har de mekkehall, møterom med kafe, kontorer med mer. Foreningen har også et godt forhold til Moss kommune, og ønsker å skryte av samarbeidet med de rette instanser der.

– Ja, vi må takke kommunen stort for den velviljen de har vist oss ved å låne oss Nesparken til arrangementet vårt. Ikke bare får vi bruke den store gressmatta, men vi får også disponere Mossehallen og Speiderhuset. Dette gjør blant annet at det er toaletter tilgjengelig for de som kommer hit.

Ny tradisjon

Det koster ikke en eneste krone å ta søndagen i Nesparken. Det vil være salgsboder med mat og drikke på plassen, og foreningen håper dette kan gi litt klingende mynt i kassa. Arrangementet omtales som en tradisjon helt fra første stund…

– Vi håper i hvert fall at det skal bli det. Vi er nå i samarbeid med byjubileumskommiteen om et stort motortreff også neste år, og til dette har vi fått bevilget 50.000 kroner, så vi går absolutt for en ny tradisjon i byen vår, avslutter Guldager.

Bare så det skal være sagt; det var flere enn Frank Robin Guldager som pratet ivrig om både egne og andres biler, og selvfølgelig om den store motordagen som de alle gleder seg stort til. Men når sju ivrige «kæll» kommer med hver sine drypp av informasjon og skryt, går det fort i surr for en stakkar journalist. Når Olav Bjørshol også slår over på trøndersk i annenhver setning, og stemningen er god og full av latter, ja da blir det til slutt sånn da, at ildsjelen Guldager får æren av å ha sagt hvert eneste ord…

HÅPER PÅ STORT OPPMØTE: De glade bilentusiastene håper mossingen ser sin besøkelsestid, når de drar i gang motordagen i Nesparken førstkommende søndag.

Les mer om arrangementet her:https://www.facebook.com/events/667572457006767/