Home Næringsliv En godtepose av en butikk

En godtepose av en butikk

Det er nesten så man blir fristet til å produsere småtasser igjen, når man går inn i den lille butikken i Son. Det er kanskje hit statsministeren burde sendt folk, for å la seg inspirere til å produsere flere barn. Morsa Tidende har besøkt Mamman Min og Meg.

ARNE KRISTIAN LØVIK STELLANDER tekst og foto

Nei, dette er ikke betalt reklame. Det er kun en liten historie om en dame som ønsket seg mer tid med sin førstefødte, og som derfor satset på drift av eget firma. En duo var etablert; Mamman Min og Meg.

Siden Christina Gleditsch-Reiersen (39) startet oppbyggingen av nettbutikken sin, høsten 2014, og lanserte denne våren 2015, har nok en «Meg» kommet til verden, og en fysisk butikk er åpnet. Så mens Mamman er på jobb, er den opprinnelige «Meg», Alexander på fem, og den ferskeste «Meg», Amalie på to, i barnehagen.

Satset på en trygg oppstart

Christina har bygd stein på stein, med annen jobb ved siden av – trolig den tryggeste måten å bygge drømmen sin på.

– Da jeg ble gravid med Amalie, og gikk ut i mammapermisjon, jobbet jeg videre med nettbutikken min hjemmefra. Jeg gikk aldri tilbake til den andre arbeidsplassen. Jeg var på jakt etter et lokale som jeg kunne bruke som lager og show-room for mammaklær, et sted hvor gravide og ammende kunne komme og prøve klærne jeg tilbød i nettbutikken, og det var da at jeg snublet over lokalet her i Thornegården i Son, forteller Gleditsch-Reiersen.

Historisk sus i moderne butikk

Thornegården, bygningen som alle som har vært i Son husker best, er en fredet bygning med røtter tilbake til 1647. Det store bygget ble, i 1761, utvidet og bygget om, omtrentlig til sitt nåværende utseende. Det praktfulle bygget har fungert som handelshus, meglerkontor, restaurantdrift og annet som har stått sentralt i Sons næringsliv. I dag drives restaurant i den største delen av bygget, mens Mamman Min og Meg altså har overtatt det sjarmerende, lille lokalet lengst til venstre i huset.

– Nå driver jeg nettbutikken min herfra, og kombinerer denne med fysisk butikkdrift. Jeg tror dette er veien å gå for nettbutikker framover – en kombinasjon. Folk vil gjerne se på og ta på, før de bestemmer seg. Og så er det jo veldig hyggelig å drive butikk og møte kundene ansikt til ansikt også.

Christina forteller at butikkens hovedmålgruppe, er lokalbefolkningen i Son, men at Mamman Min og Meg også trekker kunder fra Vestby, Ski, Ås, Moss og Oslo. På sommerstid trekker Son til seg mengder av turister, men Gleditsch Reiersen understreker at det er en helårs-butikk hun driver.

Evig tilpasningsprosess

Duse farger, sterke farger, klær som er så små at de ser ut som dukkeklær, men som egentlig er prematur-klær, småbarnsklær, praktiske og pene plagg til gravide og ammende, utstyr til mor og barn. Det er mye søtt og praktisk å hvile blikket på i butikkhyllene.

– Nå i høst, har jeg satset på barnehageklær. Regntøy, dresser, luer og støvler. Det går mye i ull i høy kvalitet, forteller butikkinnehaveren. Hun kommuniserer mye med kundene sine, og fanger gjerne opp deres ønsker og behov, og tilpasser sortimentet deretter.

– Det blir en evig tilpasningsprosess, sier hun.

En floskel man av og til hører er at; en kvinne er alltid på sitt aller vakreste når hun går gravid, eller er sammen med sine barn. Sannhetsgraden av dette er nok individuell, i forhold til hvordan hver enkelt blivende eller ferske mamma føler seg, men at graviditet og fødsel er forbundet med en stor grad av lykke, og at det er denne lykken som skinner igjennom og framhever skjønnhet, kan vi nok være enige om.

– Det er veldig hyggelig å møte så mange glade og lykkelige kunder. Noen med gravide mager, andre med en liten på armen eller i vogna. Jeg er jo privilegert, når jeg får jo høre så mange hyggelige historier på så å si daglig basis. Det er en glede å jobbe med mødre og småbarn, smiler Christina.

Vi finner bilstoler, vognposer, nattlamper med både lys og lyd, barnevognutstyr og leker som ser ut til både å være av det riktige slaget, og av høy kvalitet. Prisene er overraskende lave i forhold til inntrykket sortimentet gir.

– Når jeg setter sammen sortimentet, bygger jeg mye på egne erfaringer som mamma, og de plutselige situasjonene man gjerne får noen av som fersk mor. I tillegg har altså kundene mine sin påvirkningskraft.

En familievennlig jobb

Det er også en pappa med i det vakre maleriet.

– Glenn støtter veldig opp om det jeg driver med. Han er kjempeflink med IT, og har vært med meg fra starten av, og hjulpet godt til med nettbutikken, skryter Christina.

Nettbutikken ga henne en arbeidsplass som bød på mer tid sammen med barna, og dette var da også hennes motivasjon til å starte det som etter hvert ble en fysisk butikk. Christina ville rett og slett ikke være hjemmefra for mange timer i døgnet, og i juli i år, var altså den rette kombinasjonen på plass – til glede for både Christina, Alexander, Amalie, Glenn og de mange kundene til Mamman Min og Meg.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

Takk for oss!

Grunnet manglende inntekter, ser vi i Morsa Tidende oss nødt til å avslutte driften av det som var ment å bli en...

La’ars in memoriam

Nekrolog over Lars Molvig Skrevet av Ken Uggerud Enda en fantastisk personlighet i Rygge har måttet...

NAV-skandalen og EØS

NAV-saken er den mest omfattende skandalen både for innbyggere og tilliten til alle statsmaktene og statsforvaltningen i moderne tid.

Norges nye gitarhelt

I denne artikkelen skal vi ta for oss den personen vi syntes er Norges nye gitarhelt, nemlig Tommy Kristiansen (f. 5. 5....

Frode Alnæs til Eftablues

Moss Bluesklubb har levd med oppbrettede ermer og høyt pågangsmot i en årrekke. Som de berømte perlene på på den like berømte...