Home Bil og motor Lokale utøvere markerte seg stort: Proffe forhold på KNA Varna

Lokale utøvere markerte seg stort: Proffe forhold på KNA Varna

Nylig avsluttet Go-kart-folket sesongen, med en høstfinale Formel-K løp, av dimensjoner. Det ligger ingen automatikk i at små biler trenger små forhold. Det var et imponerende skue som møtte Morsa Tidende og Moss Fotoklubb i Våler.

ARNE KRISTIAN LØVIK STELLANDER tekst

LENNART P foto

Campingvogner, bobiler, små telt og noe som nesten må kunne betegnes som paviljonger, var plassert rundt banen på KNM Varna. Det var telt nesten så langt øyet kunne se. Telt til å spise i, telt til å sove i, og ikke minst telt til å mekke bil i. Enkelte av dem var så velutstyrte at man kunne bodd i dem – det var til og med satt ut store blomsterpotter utenfor enkelte av dem.

Jorunn Ingebretsen er formann i KNA Varna.

Her skulle tydeligvis ingen lide noen nød.

Det var et yrende liv, med mennesker i alle aldre. Ikke minst var stemningen stor i kafeen, der utøvere fra mange deler av landet, slo av en prat før og etter konkurranse.

Og det var ikke bare teltleiren og anlegget som var imponerende denne helgen. Innsatsen til de lokale utøverne i KNA Varna var formidabel, med en rekke fantastiske plasseringer.

Imponerende resultater

I X30 stakk Martin Ellegård av med finaleseieren, i Cadetti-klassen vant Marius Barry Berg, i Junior 125 tok Felix Heiberg, Kristoffer Andresen og Benjamin Fuglesang henholdsvis andre-, tredje- og femteplass. Mini-klassen ble vunnet av en kar fra Kongsberg, og beste lokale utøver var Niclas Dotsetsveen på åttendeplass. 2 Timer’n/JP Racing Cadetti ble vunnet av Marie Barry Berg og Marius Barry Berg og i 2 Timer’n JP Racing Mini tok Michael Myhre andreplassen sammen med Grimeli fra NMK Eggemoen, mens Niclas Dotsetsveen gikk inn på en fjerdeplassering sammen med Andersen fra NMK Eggemoen..

Fantastisk anlegg

Banen i Våler ble bygget i 1982 og utvidet i 1997 og 2016. Den framstår som et fantastisk anlegg, noe som trolig har gjort sitt til at klubben i dag har rundt 100 aktive utøvere, hvorav flere av dem altså markerer seg på toppnivå på landsbasis. I dag er banelengden på 1.030 meter, og bredden er mellom sju og åtte meter.

– Kartsporten er for mange det første bekjentskapet med bilsport. Kart gir deltagerne fartsopplevelse ved at fører er plassert nær bakken i et åpent kjøretøy. Hastigheter opp mot 80 kilometer i timen kan forekomme selv i de minste klassene, og i de største klassene er farten enda høyere. I hver av hovedklassene er det mange klasser – inndelt etter alder og motorvolum, forklarte far til Michael Mhyre, en av de yngste deltakerne, og sin sønns mekaniker Øyvind Myhre, i forbindelse med en artikkel undertegnede skrev i Byavisa Moss for en tid tilbake.

For å trene gokart må man være inne i året da man fyller seks år, og konkurranser kan man delta i fra året man fyller åtte, så det er ingen grunn til å vente.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

Takk for oss!

Grunnet manglende inntekter, ser vi i Morsa Tidende oss nødt til å avslutte driften av det som var ment å bli en...

La’ars in memoriam

Nekrolog over Lars Molvig Skrevet av Ken Uggerud Enda en fantastisk personlighet i Rygge har måttet...

NAV-skandalen og EØS

NAV-saken er den mest omfattende skandalen både for innbyggere og tilliten til alle statsmaktene og statsforvaltningen i moderne tid.

Norges nye gitarhelt

I denne artikkelen skal vi ta for oss den personen vi syntes er Norges nye gitarhelt, nemlig Tommy Kristiansen (f. 5. 5....

Frode Alnæs til Eftablues

Moss Bluesklubb har levd med oppbrettede ermer og høyt pågangsmot i en årrekke. Som de berømte perlene på på den like berømte...