Home Moss Bjelken i øyet - treet i linsa

Bjelken i øyet – treet i linsa

«Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?» Et bibelord der altså… Moss Fotoklubb har lagt merke til dem, og rett og slett fanget trær i objektivene sine – la oss håpe de ikke fikk dem i øynene også.

ARNE KRISTIAN LØVIK STELLANDER tekst

«Kveldens bilde» er blitt et innarbeidet begrep blant medlemmene i Moss Fotoklubb. De komponerer, knipser, og noen bedriver også digitalt etterarbeid, for å få bildene slik de vil.

Under en av klubbens klubbkvelder, var temaet «trær», og her er resultatene av den interne kåringen:

Førsteplass

Førsteplassen gikk til Øystein Skjerve. Hans fotointeresse springer ut fra dyr og natur, gjerne i kombinasjon med spennende reisemål.

SOLNEDGANG I DEADVLEI: Øystein skjerve har brukt et Nikon D600, med optikk: 24-70 @ 66mm, ISO: 125, lukker: 1/400 sek, og blender: F/11.

Bildet hans er tatt i Sossusvle i Namibia-ørkenen – et område med opptil 350 meter høye sanddyner.

Øystein Skjerve

– Sanden der er rødbrun, nesten terrakottafarget, og i lavt sollys får den en nesten oransje fargetone. Midt inne i Sossusvlei ligger Deadvlei – et ikonisk sted blant naturfotografer. Namibiaørkenen ligger kystnært og en sjelden gang kan det bli kraftige regnskyll her. Deadvlei er en leirslette som ved slike anledninger kan bli oversvømt av et vannspeil. Gjennom tidene har dette vært nok til at noen akasietrær har slått rot, men nå er de for lengst døde. Det ellers så tørre klimaet gjør at trærne forvitrer meget langsomt. Bildet er tatt i det solen går ned bak sanddynene bak oss, skyggene fanger trærne mens de siste rester av sol skaper den unike fargegløden i sanddynen bak trærne, forteller fotografen.

Andreplass

Jan-Egil Woll

Jan-Egil Woll tok andreplassen, med bildet han enkelt og greit har kalt «Trær». Woll har alltid vært interessert i film og bilder, men etter hvert er det foto som har blitt hovedinteressen.

– Det er noe fascinerende ved å kunne fastholde en hundredel av virkeligheten. Den store mesteren Henri Carter-Bresson opererte med begrepet «det avgjørende øyeblikk» mens de tyske romantikerne med «å være evig i øyeblikket». Jeg tror dette er sider av samme sak, nemlig ønsket om å kunne fryse virkelighetsstrømmen et lite øyeblikk, sier Woll.

TRÆR: Jan-Egil Wolls bilde er tatt på Årvolltangen en vinterdag med barfrost. Kamera: Sony Nex-6, optikk: 50 med mer, ISO: 1.600, lukker: 1/160 sek, blender: F/5,6.

Tredjeplass

Det var Susanne Ramn som stakk av med tredjeplassen i konkurransen «Trær». Susanne fikk sitt første kamera av sin farmor, da hun var barn.

– Jeg har fotografert periodevis gjennom livet, og da jeg i 2002 ble medlem i Moss Fotoklubb, ble jeg brått mer aktiv, forteller hun.

ALLEEN: Susanne Ramn tok sitt bilde på Hafslund Hovedgård i Sarpsborg. Hun har behandlet bildet i Silver efex pro og Photoshop. Kamera: Canon 40D, ISO: 320, lukker: 1/250 sek og blender: F/6,3.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

Takk for oss!

Grunnet manglende inntekter, ser vi i Morsa Tidende oss nødt til å avslutte driften av det som var ment å bli en...

La’ars in memoriam

Nekrolog over Lars Molvig Skrevet av Ken Uggerud Enda en fantastisk personlighet i Rygge har måttet...

NAV-skandalen og EØS

NAV-saken er den mest omfattende skandalen både for innbyggere og tilliten til alle statsmaktene og statsforvaltningen i moderne tid.

Norges nye gitarhelt

I denne artikkelen skal vi ta for oss den personen vi syntes er Norges nye gitarhelt, nemlig Tommy Kristiansen (f. 5. 5....

Frode Alnæs til Eftablues

Moss Bluesklubb har levd med oppbrettede ermer og høyt pågangsmot i en årrekke. Som de berømte perlene på på den like berømte...